“Time Theft” Nedir?

” TIME THEFT ” Nedir?


Time Theft, zaman hırsızlığı demektir. İş yerinde zaman hırsızlığı, bir personelin yapmadığı iş için veya işine ayırmadığı zaman için işverenden aldığı ödemeye denir. Personel, vardiyası sırasında gerekli işi yapmadığı için, iş yeri bunu “time theft” yani zaman hırsızlığı olarak kabul eder. Zaman hırsızlığını tespit etmek kolay değildir. Fakat bunu ortaya çıkarmanın ve önlemenin belirli yolları vardır. Bu yolları aşağıda inceleyelim.

İş Yerinde “Time Theft” Yapmanın Türleri

Time Theft, yapmanın birçok yolu vardır. Nasıl mı?  İşletmede çalışan herkesin yaptığı Time theft (zaman hırsızlığı) bazıları şunlardır;
  • Zaman çizelgelerinde oynamak.
  • Buddy Punch yapmak.
  • Uzun molalar kullanmak.
  • Kişisel işler için işletmenin iş saatini kullanmak.
  • İnternette fazla vakit geçirmek.
  • Personelin işe geç gelip, erken çıkması.
Bu gibi olaylar “Time theft” yapmanın bazı yollarıdır. Ama bu yolların önüne geçmenin yöntemleri de vardır. time theft

Personellerin Özellikle Yaptığı “Time Theft” Yolları

İşletmede personellerin özellikle yaptığı zaman hırsızlığının bazılarını aşağıda inceleyelim;

1)Zaman Çizelgesiyle Oynamak

Personeller kağıt zaman çizelgelerini doldururken zamanı ve dakikaları genellikle yuvarlama yaparlar. Bu durum onlar için normaldir. Ama yaptıkları bu durum sahtekarlıktır. Çünkü yuvarladıkları 15 dakika yıl içinde ayları bulur. Bu da haksız kazanç almalarını sağlamış olur.

2) Buddy Punch

Buddy punch, birçok işverenin sıkıntısıdır. Bir arkadaşı iş yerinde yokken o iş yerinde çalışıyormuş gibi göstermesidir. Bu da başka sahtekarlıktır. Buddy punch korunma yollarını merak ediyorsanız konu ile ilgili makalemizi buradan inceleyebilirsiniz.

3) Uzun Molalar Kullanmak

Personellerin gün içerisinde izin verilen yemek saatlerini ve molalarını uzatmaları, zaman hırsızlığı yapmanın başka bir şeklidir. 30 dakika olan öğle yemeklerini 45 dakika veya 1 saate kadar uzatırlar. Bu da işletmede o saatlerde yapılması gereken işlerin aksamasına ve maddi kayba neden olabilir.

4)  Kişisel İşler İçin işletmenin İş Saatini Kullanmak

Personellerin iş saatleri içerisinde şahsi işleriyle ilgilenmemesi gerekir. Ama genellikle mola saatlerinde yapması gereken şahsi işlerini, iş saatleri içinde yaparlar. Mesela; personel iş arkadaşları ile yapacağı sohbet, kişisel telefon görüşmeleri, işte uyuklama gibi durumları molada veya iş çıkışında yapması gerekir.  Özetle kişisel işlerin mesai saatleri içerisinde yapılması da bir zaman hırsızlığı örneğidir.

5) İnternette Fazla Vakit Geçirmek

İnternet, özellikle akıllı telefonların, tabletlerin hayata girmesi ve bilgisayar başında çalışan personellerin olması, işverenler için zorluk yaratıyor olabilir. Neden mi?  Çok fazla personel internette vakit harcıyor. Ve internette harcanan vakit genelde kendi kişisel işleri için oluyor. Kişisel e-posta, çevrimiçi arkadaş konuşması, alışveriş, oyun oynamak ve en yaygın problem sosyal medya kullanımıdır. Çünkü mesai saatleri içerisinde sosyal medya, personellerin dikkatini dağıtan önemli bir unsur ve zaman hırsızıdır. time theft

İş Yerinde “Time Theft” Önlemenin Yöntemleri

Time theft yani zaman hırsızlığını işletmelerde hafif görmemek gerekir. Kişisel anlamda 5-10 dakikalar umursanmıyor gibi gözüksede şirket geneline yaydığınızda ciddi bir iş, zaman ve nakit kaybına yol açar. Ancak bu durumu önlemenin bazı yöntemleri vardır. Gelin birlikte inceleyelim.

1)Kamera Kurulumu

Kameralar genelde güvenlik önlemi olarak kullanılır. Güvenlik görevlilerinin anlık görüntüleri takip etmesi ya da sakıncalı bir olay gerçekleştikten sonra kişi tespiti yapabilmesini sağlar. Fakat güvenlik önleminin yanında, personellerin ofis içerisindeki hareketlerini ya da çalışma disiplinini takip edebilirsiniz. Fakat kameranın sürekli izlenmesi gerekmesi yorucu ve uzun süre alacağı için zaman hırsızlığı adına en etkili çözüm değildir.

2)Personel Devam Kontrol Sistemi

Personel Devam Kontrol Sistemi, işletmeler tarafından personelleri takip etmek amacıyla kullanılır. Personellerin giriş-çıkış saatlerini kontrol altına alarak, geç kalma ve erken çıkma durumlarını tespit etmelerini sağlar. Bunun dışında molalarını, mesailerini ve izinlerini hesaplayarak puantaj hesaplaması ile maaşlarının belirlemesinde ve raporlanmasında önemli rol oynar.

2.1)PDKS Yazılımı

PDKS yazılımı kullanarak personellerin giriş-çıkış takibini kontrol altına alabilirsiniz. Nasıl mı? PDKS cihazı ile ZKFlex yazılımını entegre edebilirsiniz. Bu sayede cihazlarla haberleşir ve verileri kayıt altına alır. Bilgisayarınızda olan yazılım ile personellerinizin devamsızlık kontrolünü rahatlıkla yapabilirsiniz. Bunun yanı sıra personellerinizin devamsızlıklarını, çalışma sürelerini, izinlerini, maşlarını ve hakedişlerini  hesaplayarak hızlıca rapor haline getirir. Bu da işletme için zaman hırsızlığına etkili bir yöntem olur.
ZKFlex PDKS Yazılımı
 

2.2)PDKS Cihazları

Time theft önlemenin etkili çözümlerinden biri de PDKS cihazlarıdır. Çünkü PDKS cihazları personel takibi ve güvenlik için kullanılan bir yöntemdir.  Ama zaman hırsızlığını önlenebilmesini sağlayan biyometrik cihazlarıdır. Yüz tanıma veya parmak izi ile önlenir. Çünkü biyometrik cihazlarda personelin fiziki olarak orda olması gerekir. Bu sayede zaman hırsızlığı için etkili bir çözüm olur. Ama şifre ve kart geçişli cihazları için bu olmayabilir. Çünkü bu iki geçiş de iş arkadaşları ile paylaşılabilir yani fiziki olarak da orda olmasalarda geçiş yapılabilir. Yani işte fiilen ordaymış gösterilebilir. Bu yüzden zaman hırsızlığı için etkili bir çözüm olmayabilir.
KeyFace Lite Yüz Tanıma Cihazı
  Personel devam kontrol sistemi ile personellerinizin giriş-çıkışlarını, molalarını, geç gelme ve erken çıkma durumlarını kayıt altına alıp, raporlayabilirsiniz. Bu sayede personeller daha verimli ve disiplinli çalışır.
Scroll to Top